Tuesday, August 23, 2011

Kisah Ramadhan 2011

Salam,


Hari genaplah 23 hari umat Islam berpuasa. So far, aku lum ponteng puasa lagi..ehem..ehem..tapi bukan ade ape-ape ye..sebab Cik P dijadualkan datang pada penghujung bulan nanti..:)


Sepanjang puasa ni boleh dikatakan setiap hari aku memasak untuk juadah berbuka dan sahur. Selalunya kami berbuka dengan makanan ringan-ringan cam mee hoon ke, pita kebab, laksa asam yang aku sediakan sendiri & ditambah dgn sedikit kuih muih yang dibeli dari Param di sekitar Bandar Tun Razak, Sri Permaisuri & Cheras.

Roti Pita Kebab buatan sendiri..


Makanan berat iaitu nasi & lauk pauk pulak hanya akan dimasak pada waktu sahur aje. Makanya, bermula jam 4 pagi akan ketung-ketanglah suasana dapurku. Time sesunyi itu sangat bagus untuk aku memasak dengan tenang..bebudak tu & bapaknya hanya akan bangun kol 5 pagi nanti untuk terus duduk di meja makan yang dah tersedia lauk pauk tinggal nak menyuap aje...Lepas makan,kemas2 meja aku akan terus ajak anak2 mandi & solat Subuh sama-sama sebelum siapkan mereka ke sekolah. Inilah rutin pada hari kerja di bulan Ramadhan ni..kadang-kadang tersengguk2 jugak bila dah kol 3 @ 4 petang kat opis sebab kurang tido tapi itulah kepuasannya seorang ibu kan? Dapat sediakan sendiri juadah untuk keluarga walaupun hanya simple-simple menu pun dah besar syukur. Hanya sesekali dihujung minggu kami akan berbuka puasa di luar ikut selera anak-anak atau penuhi jemputan Iftar. Lebih bermakna kami juga dah berpeluang untuk pulang berbuka puasa di kampung, Melaka & tentulah sangat seronok bila dapat berkumpul ramai-ramai dan menikmati aneka jenis makanan...

No comments: