Wednesday, May 18, 2011

Rasa Ini...

Alangkah indah jika aku mampu menulis dan bercerita tentang apa saja yang aku rasa sekarang dengan mudah..pasti aku mampu mengurangkan rasa pening dan berat di kepala ini..namun aku akui bukanlah semudah itu aku mampu berkongsi rasa..ade bende yang aku perlu pendam demi kebaikan orang sekelilingku...


Lantaran ingin lari dari rasa-rasa yang menyesak ini, aku lebih suka berkongsi cerita mengenai permata-permata hati ini..Sara, Tasha & Dhany...


Cepatnye masa berlalu...rasanya baru semalam ku bergelar ibu. 10 tahun dulu, Sara lahir ketika kami masing2 sedang berusaha mengadaptasi kehidupan awal frasa bersuami isteri..masih saling perlu lengkap melengkapi yang mana prosesnya masih berterusan hinggalah ke saat ini. Kemudian Tasha hadir 3 tahun selepas itu buat penambah seri dan yang terkini, kami dikurniakan Dhany yang kini berusia 9 bulan sebagai pelengkap segala.


Sesungguhnya, momen-momen indah sewaktu mengandung dan melahirkan mereka tak ternilai dengan apa-apa material lain di dunia ini. Anak-anak ini adalah nyawaku, peniup dan penguat semangat di kala awan-awan kelabu mendatangi lelangit biru kami.. Tanpa mereka tak tahu bagaimana aku harus menempuh hidup ini. Sanggup aku berkorban segala-galanya sekiranya semua itu dapat menjamin anak-anak ini terus berada disisiku..Rasanya semua ibu akan berperasaan sama seperti aku...Terima kasih Tuhan...kerana mengizinkan aku untuk bergelar seorang ibu...



Wajah-wajah kesayangan hamba...


Baru-baru ini di dada akhbar ada memaparkan bagaimana kegigihan seorang ibu yang masih ingin terus mencari jasad anaknya di lokasi air terjun Ulu Bendul yang telah meragut 3 nyawa anak kecilnya sekaligus..bergenang air mataku bila membaca kisah sedih ini..ku kira dia adalah insan terpilih yang Allah telah uji hatinya, imannya kerana dia mampu. Memang dia mampu kerana dia tetap ingin melihat arwah anak bungsunya dikuburkan dan dinisankan dengan sempurna. Dalam hatinya siapalah yang tahu bagaimana dia menghadapi dua jasad anak kecilnya dikuburkan satu persatu dan kini tetap tega mencari jasad seorang lagi..Itulah jiwa seorang ibu. Kedukaan berpisah dengan bekas suaminya pun rasanya belum tentu sama dengan duka kehilangan anak, apatah lagi 3 orang anak-anak sekaligus...Semoga Allah terus menguatkan hatinya dan mengangkat darjah keimanannya Amin..